De NOS is met 12,7 miljoen bezoekers hét grootste nieuwsplatform van Nederland. Met een steeds dominantere rol op online gebied, werd het tijd voor een digitale huisstijl
De uitdaging
De NOS werkt sinds 2005 met de kenmerkende rode O als huisstijl. Naarmate de verschillende redacties van de NOS zijn gaan groeien en elk hun eigen online presence hebben ontwikkeld, is per redactie een eigen ontwerpvisie ontstaan. Een ontwerpvisie die vaak concurreert met de algemene NOS huisstijl. Met de hulp van een intern ontwerp-team brachten wij de NOS familie weer samen.
Het resultaat
Samen met een klein intern ontwerpteam gaven we de NOS online huisstijl een herkenbaar en toegankelijk verhaal.
Vijf redacties, vijf verhalen
De NOS is een merk die met Nederlandse huishoudens meegroeit. Het publiek is divers en overbrugt meerdere leeftijdscategorieen. Als onderdeel van de vernieuwde identiteit brachten wij de verschillende submerken van de NOS terug in één lijn met elkaar, maar met enige flexibiliteit om ook als submerk te kunnen groeien.
Een verbeterde ervaring voor nieuwsliefhebbers
De NOS is een volledig digitale service die gekenmerkt wordt door zijn onafhankelijke nieuws en digitale toegankelijkheid. De nieuwe identiteit is daarom vanuit de fundering voor een digitaal landschap opgezet. Hierdoor maakten wij gemakkelijk te vertaling naar de verschillende iconische digitale producten van de NOS. Van kleinste iconen tot aan de app en websites.
De nieuwe manier van nieuwskijken
Het ontwikkelen van een sterke merkbeleving gaat verder dan enkel de schil. Als UX ontwerpers denken wij mee aan hoe interactieve storytelling het nieuws verrijkt. Daaruit zijn meerdere digitale concepten voortgekomen