NOS 🤝Defigners

NOS Interactieve stories

Interaction design | UX | Web development

NOS depressie onder jongeren ontwerp

Met 470.000 bezoekers in de eerste week werd dit de meest bezochte NOS special ooit.

Door statische content om te zetten naar een belevenis, hebben we ervoor gezorgd dat in veel huishoudens dit zware, maar belangrijke onderwerp werd besproken.


De uitdaging

Depressie onder jongeren is groter dan ooit. Als je zelf niet depressief bent, dan is het lastig om in te beelden hoe dat voelt. Vaak wordt men niet serieus genomen, of wordt er zelfs lacherig over gedaan. Een onderwerp waar eigenlijk veel over gepraat moet worden, wordt daardoor nog minder besproken. Onze missie was, om met een website, mensen in te laten zien hoe zwaar het kan zijn om een depressie te hebben en om het onderwerp bespreekbaar te maken.

Het resultaat

Een online experience waar je een depressie kunt ervaren. Krachtige ervaringen van zes jonge mensen, gecombineerd met slimme technieken en goed interaction design.

Bekijk de special

Winner – Grand SpinAwards – SpinAwards 2019
Winner – Students’ Jury Special Prize – Prix Italia 2019
Special Mention – Web Factual – Prix Italia 2019
Nominee – Content – SpinAwards 2019

UX ontwerp voor NOS depressie onder jongeren special

High impact design en development

Een experience verzin je niet zomaar. Het onderwerp – depressie onder jongeren – stond vast, maar verder nog niks. In een sprintsessie hebben we onder andere de ‘Crazy 8’ methode gebruikt om snel (en gezamenlijk) tot ideëen te komen. Met deze ideëen zijn we aan de slag gegaan om de eerste wireframes te maken en interacties te bedenken.

NOS specials zijn snelle projecten met hoge impact

Bekijk ook de huisstijl

NOS depressie onder jongeren poster
NOS retour rumoer special poster
NOS stemmenstrijd special poster
NOS Verzetshelden tijdens de slavernij special poster
NOS examenklas van 2020 special poster
1 1

Performance

Met Vue.js hebben we, zowel op het gebied van tijd én performance, snel interacties neer kunnen zetten. Dit was hard nodig met de korte development sprints en hoge percentage mobiele gebruikers, namelijk 74%.

Ik zie wat jij niet ziet en de kleur is zwart

In elk hoofdstuk vertellen één of meerdere personen zijn/haar verhaal. Een zwaar verhaal, dat gelukkig in het verleden ligt. We tonen de zes storytellers in de vorm van inktvlekken, zoals gebruikt bij een rorschachtest. Hiermee nodigen we de bezoekers uit om te kijken en luisteren naar de personen. Om even stil te staan en na te denken wat ze hierbij voelen.

De meest bezochte special ooit

470.000
bezoekers

1.000
Facebook shares

74%
mobiele gebruikers