De NOS is met 12,7 miljoen bezoekers hét grootste nieuwsplatform van Nederland. Met een steeds dominantere rol op online gebied, werd het tijd voor een digitale huisstijl.
NOS 🤝 Defigners
NOS Altijd Overal
Branding | UX

NOS 🤝 Defigners
Branding | UX
De NOS is met 12,7 miljoen bezoekers hét grootste nieuwsplatform van Nederland. Met een steeds dominantere rol op online gebied, werd het tijd voor een digitale huisstijl.
De NOS werkt sinds 2005 met de kenmerkende rode O als huisstijl. Naarmate de verschillende redacties van de NOS zijn gaan groeien en elk hun eigen online presence hebben ontwikkeld, is per redactie een eigen ontwerpvisie ontstaan. Een ontwerpvisie die vaak concurreert met de algemene NOS huisstijl. Met de hulp van een intern ontwerp-team brachten wij de NOS familie weer samen.
Samen met een klein intern ontwerpteam gaven we de NOS online huisstijl een herkenbaar en toegankelijk verhaal.
Voortbouwend op het werk van het Engelse bureau Lambie-Nairn zijn we aan de slag gegaan met het uitwerken van een nieuw algemeen merkverhaal die als fundering dient van het algemene NOS merk. Daarnaast ontwierpen wij vijf extra redactie specifieke merkverhalen die hierop aansluiten. Content zou hiermee voor de gebruiker makkelijk uit elkaar te houden zijn, maar tegelijkertijd dat ’typische’ NOS jasje dragen.
De toekomst van de NOS ligt online. Social media is een belangrijk middel geworden om nieuws te verspreiden. Dit betekende voor ons dat de vormgeving moest passen in onze moderne manier van nieuws consumeren. Met social media als onderliggend format creëerden wij voor alle redacties standaard templates die zorgden voor een consistente nieuwsformat voor zowel redactie als de NOS als hoofdmerk.
Hoewel wij in digitale producten gespecialiseerd zijn, is het belangrijk ontwerpers betrokken te houden bij de verdere implementatie van de huisstijl. Door een fysiek handboek uit te delen aan de verschillende ontwerpers, creëerden wij een visuele reminder van het bestaan van de huisstijl. Lekker opvallend en een fijne manier om de huisstijl letterlijk in je handen te kunnen houden.
Omdat een huisstijl dynamisch met een organisatie meegroeit ontwikkelden wij aanvullend op het fysieke handboek een VueJS digitaal platform. Hierop kunnen ontwerpers snel en gericht huisstijlregels, assets, templates en eerder gemaakt werk vinden.
Maar hoe weten we dan of een huisstijl echt werkt? Om hierachter te komen hielpen we mee om de nieuwe look door te voeren in de NOS app, Jeugdjournaal app en enkele interactieve specials.